Versenyhivatal: eltérés van a “zöld” reklám üzenetek tartalma és fogyasztói értelmezése között
Sok esetben eltérés van a magyarországi vállalkozások fenntarthatósági reklám üzeneteinek valós tartalma és azok fogyasztói értelmezése között a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) gyorsvizsgálata alapján.
A Versenyhivatal pénteki közlemény szerint a GVH a piacelemzés részeként 2023 februárjában 60 magyarországi weboldal kommunikációját tekintette át egy átfogó gyorsellenőrzéssel.
A vizsgálat fókuszában a ruházati termékekre, a kozmetikumokra, a tisztítószerekre, valamint a napi fogyasztási cikkek csomagolásaira vonatkozó “zöld” állítások voltak.
Az elemzés eredményei arra mutatnak, hogy a magyarországi vállalkozások hosszú értelmezésekkel és nem rendszerezett módon kommunikálnak a fenntarthatóságról. Gyakoriak az általános jellegű állítások (például “zöld”, “környezettudatos”), amelyek alátámasztása nehezen található meg az adott honlapon. Sok esetben csak angolul jut el a fogyasztóhoz, gyakran az anyacég weboldalán.
Több esetben a környezet védelme érdekében tett lépések a vállalkozás üzletpolitikájának leírásaként érzékelhetők. Nem pedig a termékeire vonatkozó, pontosan alátámasztott állításokként.
A GVH vizsgálata ugyanakkor pozitív példákat is talált a magyarországi vállalkozásoknál. Ilyen például a zöld állítások értelmezését segítő “fenntarthatósági szószedet”, vagy a cég környezetvédelmi aktivitásának átlátható és közérthető bemutatása.
A Versenyhivatal 2022 novemberében kezdődő és várhatóan 2023 nyarán lezáruló átfogó piacelemzés célja, hogy szempontokat adjon a jogalkotó számára egy egységes állítás- és jelölésrendszer bevezetéséhez, amellyel erősödhet a fogyasztók bizalma a fenntarthatósági állítások iránt – áll a közleményben.
#reklám #fenntarthatóság #piac #elemzés #kozmetikum #tisztítószer
Forrás: www.mti.hu; Vállalati hiteligénylés | ZöldSzéchenyiKártya (zoldszechenyikartya.hu)
MTI 2023. február 17., péntek 10:38
Budapest, 2023. február 17., péntek (MTI)